Smits en Otto Go Oz

zaterdag, januari 28, 2006

Whitsunday Islands - The Smits Edition : "Waltzing Matilda"

KoAloa,

Laten we beginnen met een introducerende impressie van de voor ons altijd bijblijvende zeiltocht:
Na afscheid genomen te hebben van de Otto’s, walste onze Matilda [3] via een pittoreske route naar White Heaven Beach. De mensen die ons kennen weten dat wij wel in zijn voor een tochtje over water, toch is ons opgevallen dat goed weer, een bounty uitzicht en wind in de zeilen aanzienlijk kunnen bijdragen aan het genot van watersport.
Bij deze witte hemel aangekomen hebben we genoten van het onwerkelijke perspectief en kwamen de Otto’s ook nog op visite.
Na wat (zonne)baden en een stevige beachwalk zijn we terug gegaan naar onze vertrouwde schuit om een BBQ steak te verorberen en de nacht door te brengen in de baai bij white heaven beach.
De volgende ochtend zijn we vroeg vertokken na een ietswat onrustige maar zeer gezellige nacht waarin Smits de bijnaam ‘One step Matilda’ kreeg. Die avond had Smits ¾ van het 4L pak wijn verslonden en had met de schipper de ‘Waltzing Matilda’ legende uitvoerend doorgenomen. Dit was tevens het moment waarop wij besloten hebben om onze volgende boot ‘Waltzing Matilda’ te dopen. Hierbij kwam vanzelfsprekend de harmonica te pas en de toon was gezet. ’s Nachts heeft Smits in één stap de weg gevonden van het bovendek naar het benedenruim en het hele schip wakker gemaakt met zijn flat belly landing. Na, in deze schijnbaar comfortabele positie, tijdelijk geslapen te hebben heeft hij zijn Jelly toch nog weten te vinden.
Na een ruige tocht over de woelige baren van de whitsundays zijn we geankerd bij een baai om te gaan snorkelen. De foto’s geven niet het kleuren spectrum weer zoals wij dat hebben ervaren (vooral rood ontbreekt) maar we wilden ze jullie toch niet onthouden. De pakken zijn nodig vanwege de talloze gevaarlijke jellyfish die het koraal ook mooi blijken te vinden. Hieronder Mariëlle in volle actie.
Hierna zijn we doorgezeild naar een tweede koraalrif om daar onze onderwater ondekking voort te zetten.
Vervolgens zijn we doorgevaren naar Bairb Point en zijn daar de tweede nacht ingegaan. De tweede nacht stond vooral in het thema van harmonica spelen en liedjes zingen.
De volgende ochtend werden wij, na een onbewuste trip, wakker op een nieuwe lokatie. Hier hebben we wederom genoten van Matt’s (2e schipper) uitstekende kookkunsten. Op deze plaats bleek zich, tijdens het zakkende getijde, een waar strand te ontstaan. Hier hebben we ook gesnorkeld. Smits spotte vanuit het strand een schildpad en ging er achteraan. Na een stuk gezamelijk zwemmen en een vriendschappelijke aai verslond de turtle nog een jellyfish, echt super om getuige van te zijn.
Hierna waren we al weer toe aan de laatste zeiltocht terug naar de kust.
Tijdens de terugtocht werden we nog getrakteerd op een flinke storm vergezeld van een opfrissende zomerregen en kitesurfwaardige wind die de tocht helemaal compleet maakte
(alle afstandsfoto’s zijn gemaakt vanaf ‘fraight train’, de boot van de Otto’s)

We troffen het met het gezelschap op ‘Waltzing Matilda’ wat de tocht nog beter maakte. We zijn dan ook ’s avonds een biertje gaan drinken om de trip af te sluiten. Het merendeel is ook nog mee gaan stappen wat overigens op het lijstje van goede avondjes stappuh kan. Ook de Otto’s verschenen in de zelfde nachtclub. Achteraf hebben Otto en Smits uiteraard een, inmiddels traditionele, after stappuh duik genomen.


-------------Waltzing Matilda Intermezzo------------
Een rectificatie is wel op zijn plaats en het spijt ons dat er incorrecte informatie op deze post heeft gestaan. Wij zijn blijkbaar verkeerd ingelicht door de ietswat prettig gestoorde maar zeer vriendelijke bush ranger van de Rockhampton botanic gardens. Waltzing Matilda is zeker niet geschreven door Slim Dusty (al kan hij het prima brengen) maar door Andrew Barton Paterson (alias Banjo 1864-1941) [1]. Ook is Waltzing Matilda geen dansend schaap maar een Swag [2][5]. We zullen in deze post niet te diep op Waltzing Matilda ingaan, maar meer over de betekenis is te vinden in [4] en voor een toelichting van de gebruikte woorden zie [2][5]. Onder aan de post is de tekst van een van de drie versies gegeven. Bij terugkomst geven we graag een uitgebreide toelichting.
-----------------------------------------------------

Krokadilliedoei,
Mariëlle en Smits

De volgende keer op smitsenotto.blogspot.com:
De Otto’s op Fraight Train, de post daarna: Magnetic Island (inclusief zwemmen met paarden) en Cairns

Huidige Status:
We zitten nu in Cairns en het regenseizoen is officieel geopend!

Conclusions:
Er is een opmerkelijke correlatie tussen het percentage wolken voor de zon en het kleurspectrum van het koraal, onderwaterfoto’s missen de rode kant van het spectrum, zeilen heeft ook wel wat, waltzing matilda is veel meer dan een leuk liedje.

Recommendations:
Waltzing Matilda (zowel het schip als het lied), Jimmy Buffett, White Heaven Beach, fruity lexia, slapen onder aan de trap, Whitsunday Islands, Marocco's in Airlie Beach, de lagoon.

Further Questions:
Hoe kan je het verschil herkennen tussen zeeziek en een kater? Staan er teveel bijvoegelijke naamwoorden in de Posts?, Waarom blijken vrouwen (Marielle en Kim) aan deze kant van de wereld ineens niet meer te weten wat rechts en links is?

Acknowledgements:
Dank aan Wayne onze schipper die onz veilig door de Whitsundays heeft gevaren onder het genot van Jimmy Buffet en natuurlijk Waltzing Matilda. Matt bedankt voor je prima eten, een gezellige avond stappen en de rest. En natuurlijk bedanken we iedereen aan boord van de Waltzing Matilda voor een onvergetelijke trip.

Summary:
Super

Lyrics: Waltzing Matilda [5]

Once a jolly swagman camped by a Billabong
Under the shade of a Coolabah tree
And he sang as he watched and waited till his billy boiled
"Who'll come a-waltzing Matilda with me?"

Down come a jumbuck to drink at the water hole
Up jumped a swagman and grabbed him in glee
And he sang as he stowed him away in his tucker bag
"You'll come a-waltzing Matilda with me".

Up rode the Squatter a riding his thoroughbred
Up rode the Trooper - one, two, three
"Where's that jumbuck you've got in your tucker bag?",
"You'll come a-waltzing Matilda with me".

But the swagman he up and jumped in the water hole
Drowning himself by the Coolabah tree,
And his ghost may be heard as it sings in the Billabong,
"Who'll come a-waltzing Matilda with me?"

A.B. (Banjo) Paterson


Bibliography:
[1] http://www.nla.gov.au/epubs/waltzingmatilda/index.html
[2] http://www.nla.gov.au/epubs/waltzingmatilda/3-Meanings.html
[3] http://www.waltzingmatildacharters.com.au/
[4] http://www.waltzingmatildacharters.com.au/story.html
[5] http://members.ozemail.com.au/~enigman/australia/waltz_mat.html

10 Comments:

  • hallo allemaal,
    ik beken eerlijk, ik kijk niet al te vaak op jullie site, want ik sta bijna op het punt om in het vliegtuig te stappen om zelf even in een koraalrif te gaan duiken.
    Ik was al jaloers, maar die onder water foto's, echt walgelijk (mooi).
    Mijn buik groeit op het moment erg hard, soms denk ik wel eens dat hij echt niet groter kan worden. Ons kindje schopt steeds harder. Ik zal jullie niet verder vervelen.
    tot de volgende keer
    veel liefs laura

    By Anonymous laura, at zaterdag, januari 28, 2006  

  • Ha die ivan marrielle en de otto's

    Ivan ik heb een schop tegen mijn been gehad in oktober met voetballen de dokter dacht dat ik een ontstoken pees had maar dat was niet zo nu loop ik bij de fysiottherapie om de spier weer los te krijgen maar ik kan alweer voetballen ik heb donderdag weer voor de eerste keer getraint. Nou de boot is gemaakt er zat vuil en water in de caberateurs en ze hebben gelijk de tank leeggepompt en olie in het staartstuk gedaan ik denk dat je vader het al over de rekening heeft gehad of niet?
    Ik moet even het lampje repareren en de radio weer inbouwen ik denk dat ik er weer een andere in zet maar dat weet ik nog niet.
    Nou marrielle het is weer snel gegaan of niet maar het zal wel tegenvallen het vriest hier dus krijg je meteen weer een klap van 40 graden naar 0 bereid je voor!!!
    Allemaal nog veel plezier en ik lees wel weer hoe het allemaal verder verloopt daar.

    Groeten JoMARKivha

    By Anonymous mark, at zaterdag, januari 28, 2006  

  • Hoi Mark en natuurlijk ook Ivan,
    Jullie vermaken je prima en ik begrijp dat Kim en Marielle en Erik er nu ook zijn? Heerlijk zo'n tijd op een zeilboot door te brengen!
    Jullie maken leuke foto's. Dat diepzee duiken lijkt me ook wel wat. Marloes was er ook al mee bezig.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd en ik hoop dat je ons nog met veel foto's verrast.
    Groetjes en tot mails.
    Yvon de Haen

    By Anonymous Yvon, at zaterdag, januari 28, 2006  

  • Ha mannen!

    Ben vorige week terug gekomen uit de VS en heb vandaag weer eens bijgelezen in jullie blog. Erg vermakelijke verhalen :D Goed bezig zeg! Lekker ongedwongen lang leve de lol !! Foto's zijn TE gaaf!! Super!

    Veel plezierrr de komende tijd!

    Groetjes,
    Martin W

    By Anonymous Anoniem, at zaterdag, januari 28, 2006  

  • Oooh wat een mooie foto's. Jaloers, nee hoor helemaal niet! Ik geniet op het moment ontzettend van mijn werk, als ik naar buiten ga is het -4 graden en ik eet overheerlijke exotische boerenkool.
    Dus...ik mag niet klagen.
    Marielle geniet nog van de laatste twee weekjes daar en van Ivan, even ter verduidelijking Marielle je komt toch 10 februari terug?
    Ik kijk weer uit naar jullie nieuwe post, Ivan heb jij ook paardjegezwommen? Ik ben benieuwd naar de foto's!

    Liefs Marloes (loesje)

    By Anonymous Marloes (loesje), at zondag, januari 29, 2006  

  • Joris - Nee we zijn nog niet gebeten door slangen, in Innisfail bij een crocodile farm wilden ze mij (Smits) wel laten bijten door een slang (ze hadden het antigif zeiden ze) ik wilde het wel proberen, achteraf bleek het een goede grap en was de slang helemaal niet giftig maar hier over in de volgende post meer. Wel 'wild' geplast over een slang ja en er staat ook al een slang op de post bij het deel over mt warning (in de auto). In de volgende post komen we allemaal met een slang om onze nek.
    - Aunti Net, ja inderdaad helemaal gelijk. Ik hoop dat we het enigsinds hebben gecorrigeerd in de laatste post.
    - Linda, zoveel geld opmaken als we kunnen zijn we hard mee bezig. Creditcards zijn veel te makkelijk. Ik hoop eigenlijk niet dat het bij EEN keer blijft maar we zullen zien.
    - Carolien, zoals je zelf al zegt vermaken wij ons hier prima. Ik vind het dan ook jammer dat ik volgende week alweer terug moet naar jullie koude kikkerlandje!
    - Roel, Ha Neef, zeilen hier is inderdaad wel wat anders dan varen op de maas (al is daar ook niks mis mee). De foto's zijn al geplaatst, bedankt voor je comment.
    - Ha Marloes, wij zitten nu ook in de regen in Cairns maar het is eigenlijk wel verfrissend. Hoe beviel de vitamine B? Zandvlooien zitten hier niet wel sandflies :-), Otto is gaan duiken maar hij is nu druk aan het werk aan de post en ook druk bezig om een mail te sturen maar wij houden momenteel zijn laptop bezet, we zullen hem zo snel mogelijk teruggeven.
    - Jose en Frans, de afstand die we de laatste drie weken afgelegd hebben is idd een stuk groter dan de afstand ervoor :-) Cultuur snuiven gaan we zeker doen (aboriginal culture) maar hier hebben we mee gewacht tot dat we wat noordelijker waren. Natuurlijk kunnen we wat cultuur betreft niet tippen aan de avonturen van Marloes. We hebben vanochtend Kim en Eric veilig op het vliegtuyig gezet dus die kunnen elk moment aankomen.
    - Brigite en Gertie, werk ze daar! Ik geniet nog even van al het moois hier! Groetjes aan alle collega's!
    - Sander, Veel plezier in Bangkok we houden je site zeker in de gaten.
    - Laura, Vliegen lijkt me in jou huidige toestand niet het beste plan maar als je hem/haar ophoud totdat ik terug ben dan breng ik je wel naar schiphol. O en van proppen komt schoppen :-)
    - Mark alias Grutteku, Je kan altijd nog gaan kitesurfen i.p.v. voetballen :-) Mooi dat de boot weer is gemaakt ik had het gehoord van pa ja. Heb je hem al geprobeerd of kon je er geen schaatsen onder monteren. Is er alweer een nieuwe radio nodig? Tratditiegetrouw is het wel het best om dit ieder jaar gewoon te doen.
    - Martin, hoe was de VS?
    - Marloes (loes), boerenkool klinkt best goed eens kijken of we da hier ook kunnen brouwen. Zal niet meevallen aangezien we nu in het regenwoud zitten maar wie niet probeerd... Ja ik heb ook paard gezommen en er ook in het water op gestaan, toch best leuk dat paardje rijden :-). De foto's volgen in de volgende post. Marielle komt trouwens 9 februari terug.

    By Blogger Ivan Smits, at zondag, januari 29, 2006  

  • Hallo allemaal Wij vonden de laatste post weer geweldig! Mooie foto's alleen is de zwembroek van Ivan steeds het zelfde of heeft hij een hele serie de zelfde gekocht?Hier is het nog steeds koud.Dus genieten jullie nog maar van de zon als die er weer is.Wanneer is de auto weer klaar? Hier zijn ze aan het schilderen buiten. alle deuren en ramen los dus lekker luchtig in de kou!
    Marielle zujn pete kindjes komen zo op bezoek die komen dan ook post kijken van jellie.nou tot de volgende post maar weer. Groetjes Moeke Milsbeek

    By Anonymous Anoniem, at maandag, januari 30, 2006  

  • Hallo kanjers aan de andere kant v/d wereld, ik heb eindelijk jullie mail weer eens bijgelezen. Geweldig, echt super hoe jullie alles beleven en beschrijven gewoon een genot om te lezen, leuk!
    Jellie, je peet kindjes beginnen je nu toch wel erg te missen hoor en ze worden ook zo groot! We zullen blij zijn als we je volgende week weer inde armen kunnen sluiten. Geniet er nog even lekker van en tot gauw. Veel liefs en een dikke kus en knuffel van ons (De van Gilsjes) -x-

    By Anonymous Anoniem, at maandag, januari 30, 2006  

  • Goh, we zitten hier weer thuis in het koude kikkerlandje. 30 graden verschil is toch wel veel als de temperatuur dan ook nog eens naar beneden gaat.
    Ik zit hier weer even na te genieten hoe mooi Australie is. Een ding is waarschijnlijk toch wel zeker. We komen nog een keertje terug om in het zuiden te kijken. Dus Antoinette dat komt goed. Ondanks de lange reis!!!! We hebben echt genoten die drie weekjes,ondanks dat het toch wel kort was. Leuk om mijn broertje weer te zien en natuurlijk ook Ivan en Marielle. Marielle geniet nog maar lekker de aankomende dagen. Wat ik gehoord heb gaan jullie weer veel leuke dingen doen, jammer genoeg zijn we er niet bij. Ik verklap nog maar niet wat het allemaal is. Dus voor de rest die dit berichtje lezen, hou de site maar goed in de gaten!!
    Geniet allemaal maar lekker. Pas op dat jullie niet te ver het tropisch regenwoud in gaan en een paar maanden vast blijven zitten door het vele water. De terugkomst datum moet wel dezelfde blijven. Succes met het schrijven van de volgende stukken.

    Groetjes Kim, Eric en poes.

    PS Ivan hoe is het met je fotocamera? Of moet ik weer even langskomen om hem te komen maken.

    By Anonymous Kim, Eric en poes, at dinsdag, januari 31, 2006  

  • Ha die wereldreizigers,

    Hier weer eens een berichtje uit het Boxmeerse. We hebben net de carnaval eropzitten en het sneeuwt vollop hier. Dus de situatie hier is iets anders als bij jullie. Het gaat rap met de kilometers, maar ja als jullie over een maand klaar willen zijn moet je ook wel. Alles is goed hier en we blijven jullie volgen. Groetjes Ryan, Yuli, Claudia & Henri

    By Anonymous Henri Smits, at dinsdag, februari 28, 2006  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home